Få styr på HR-compliance
Få styr på reglerne og hjælp til simple systemer og strukturer - så I kan fokusere på forretningen
HR-compliance dækker over alle de opgaver, som ingen lægger mærke til, hvis det fungerer, men som kan give store problemer, hvis der ikke er styr på det.
Her er nogle eksempler på, hvordan jeg som HR-partner kan gøre:
- Kompetenceoverblik
- Stillingsopslag
- Annoncering og netværk
- Samtaler
- Evt. test, case og referencer
- Onboarding
- Ansættelseskontrakter
- Afskedigelser
- Sygefravær
- Personalehåndbog og personalepolitik
- MUS-, feedback-, og lønsamtaler
- APV og tilfredsheds-undersøgelser
- Efteruddannelse
- Administrativ hjælp
- HR-vikar – interim HR-Business Partner
- ESG
Rekruttering – den rigtig start
Rekruttering er mere end blot at finde en kandidat med de rette kompetencer.
Jeg kan hjælpe med de dele af rekrutteringsprocessen, der er vigtige for jer, og som I ikke selv har ressourcer til:
Inden samtalerne:
- Gennem dialog få et overblik over jeres nuværende kompetencer – og sammenligne med fremtidige behov
- Skrive et stillingsopslag der taler til ansøgerne – opgaver, ansvar, kvalifikationer, værdier og goder
- Vælge rekrutteringskanaler – jobportaler, sociale medier, netværk osv.
- CV-screening – udvælge de mest relevante kandidater ud fra jeres kriterier
- Indkald til samtaler
Under samtalerne:
- Skab en god stemning
- Brug en interviewguide – og spørg konkret til erfaringer
- Lyt og observer – også hvad kandidaterne siger ’mellem linjerne’
Efter samtalerne:
- Vurderer og sammenligner kandidaterne
- Indhent yderligere oplysninger – fx test, referencer, case osv.
- Giver saglige afslag – kort tid efter samtalerne
- Udarbejde ansættelseskontrakt
Opstart i jobbet:
- God introduktion til jobbet – både lige inden første arbejdsdag og de første par dage
- Tilbud om buddy/mentorordning (erfaren kollega hjælper)
Sørg for at alle ansøgere får en positiv og respektfuld oplevelse af processen – selvom de ikke får jobbet, så taler de måske stadig positivt om jer, eller søger næste gang der er en stilling, der bedre passer til dem.
Erfaren sparringspartner i rekrutteringsprocessen
Jeg har lang erfaring med rekruttering af ledere, projektledere og konsulenter, hvor jeg enten har hjulpet den ansættende leder gennem hele processen, eller primært har testet kandidaterne og givet tilbagemelding til ansættelsesudvalget.
Jeg har gode erfaringer med at skabe struktur – når vi fra starten får hele overblik over opgaver, møder og deadlines, men også at selve samtalerne er struktureret. Det giver tryghed for alle.
Personaleforhold - Skab sikkerhed og tryghed via juridiske regler og organisationens retningslinjer
At have styr på personalejura og konsekvent efterleve dem skaber ro, struktur og tryghed for alle.
Jeg kan tilbyde:
- Personalejuridisk hjælp
Det kan let blive meget dyrt, hvis der opstår en personalesag eller I er nødsaget til at afskedige en medarbejder.
Jeg kan oversætte brancheforeningernes personalejura til konkrete kontrakter og dokumenter og give sparring fx om ansættelseskontrakter, barsel, ferie, sygdom, opsigelser, afskedigelser.
- Personalehåndbog – tydelige rammer skaber gennemsigtighed
Med en personalehåndbog, hvor de vigtigste regler og forventninger er nedskrevet, sikrer I, at det er tydeligt, hvilke forventninger og krav der er til alle. Det giver vished og ens regler for alle, og I undgår forskelsbehandling.
Jeg kan opdatere og tilrette jeres personalehåndbog, så det bliver et godt opslagsværk for alle – både ledere og medarbejdere.
- Sygefraværssamtaler – reducerer fravær og højner tilknytning
Sygefravær er både økonomisk dyrt for arbejdspladsen, og kan være psykisk hårdt for den enkelte. Ved løbende at følge op på sygefravær og gennemføre omsorgs- og sygefraværssamtaler er erfaringen, at I både kan nedbringe sygefraværet og højne den enkelte medarbejders tilknytning til arbejdspladsen.
Acceptable løsninger for alle
Når jeg håndterer personalesager og sygefravær har jeg et stort ønske om, at processen forløber godt for alle parter. Jeg har ikke et håb om, at alle bliver enige i resultatet, men ved at bruge tid og energi på processen, ønsker jeg at skabe mening og involvering undervejs.
Mit vigtigste mål er ordentlighed for alle.
HR-årshjul og APV
– giver overblik og bedre trivsel
Få skabt struktur gennem simple værktøjer og overblik.
Jeg kan tilbyde:
- HR årshjul – få overblik over årets opgaver
Få et visuelt og tidsmæssigt overblik over årets HR-opgaver. Derved kan I planlægge udenom evt. spidsbelastningsperioder, og uden at opgaverne bliver glemt i hverdagens travlhed.
Det er fx: MUS, lønsamtaler, ferieplaner, tilfredshedsmåleringer, uddannelsesforløb og workshops/personalearrangementer. - Skemaer til MUS-, feedback- og lønsamtaler – få en dialog om det vigtigste
Interviewskabeloner sikrer, at I får snakket om jeres vigtige strategiske emner, men er samtidig kun til inspiration, så I stadig kan fokusere på det der fylder mest.
Ud over den årlige MUS-samtale, så har I måske også har brug for yderligere samtaler? Fx en feedback samtale hver 3. måned, og en lønsamtale forud for lønreguleringen?
- APV og Tilfredshedsmålinger – med fokus på læring
APV – arbejdspladsvurderinger og den årlige arbejdsmiljødrøftelse er obligatoriske for alle arbejdspladser med min. 10 ansatte, mens trivselsundersøgelser er et tilbud.
Det højner de fysiske og psykiske arbejdsforhold, hvis I får spurgt om det rigtige, og får drøftet resultaterne med medarbejderne på en god og involverende måde.Jeg kan både udarbejde spørgsmålene, analysere resultaterne og facilitere den efterfølgende proces med fokus på læring og evt. nye tiltag.
Efteruddannelse og støttemuligheder – invester i medarbejdernes udvikling
En SWOT af jeres kompetencer giver et godt overblik. Udviklingssamtaler viden om den enkeltes ønsker og motivation. Sammen giver det et godt overblik over jeres behov. Kombiner det gerne med viden om økonomiske støttemuligheder.
Derved får I langsigtede udddannelsesplaner for hele jeres organisation.
Administrativ hjælp med blik for udvikling
Jeg har lang erfaring med at udarbejde simple og brugbare værktøjer til en bred vifte af HR-opgaver – både til APV, MUS-skemaer, efteruddannelse m.m.
For mig er det meget vigtigt at gøre det simpelt og overskueligt – da det ellers ikke vil blive brugt i en travl hverdag.
Jeg har et stort fokus på at forene organisationens behov med den enkeltes motivation – det højner læring, trivsel og udvikling.
Administrativ support
Få hjælp til de administrative opgaver
De administrative opgaver og udfordringer kan let tage fokus væk fra din kerneforretning.
Jeg kan derfor aflaste dig og være med til at sikre, at din organisation fungerer smidigt og effektivt.
Jeg tilbyder
- Administrativ support:
Jeg vil hjælpe med at organisere dine arbejdsprocesser og sikre, at intet falder ned mellem stolene. Fx kalenderstyring, planlægge møder, søge om refusion fra uddannelser, koordinere deltagelse på messer, rapportere. - HR-vikar – interim HR-business partner:
Hvis I en periode har travlt, kan jeg være jeres HR-vikar, der varetager de funktioner I har behov for – fx rekruttering, ansættelsesforhold, medarbejderudvikling, performance management, konflikthåndtering og HR-lovgivning.
-
- ESG-regnskab – fokus på læring:
ESG-regnskab bliver for flere og flere obligatorisk. Men når det alligevel skal gøres, hvorfor så ikke bruge til aktivt til at markedsføre det I allerede gør godt, og sætte fokus på at blive bedre?
Resultatet er et overskueligt og let læseliget ESG-regnskab, og dialog værktøj til forbedringstiltag.
- ESG-regnskab – fokus på læring:
Administrativ blæksprutte
Jeg har lang erfaring som HR Business Partner. Jeg har derfor en meget bred værktøjskasse jeg kan trække på.
Jeg arbejder meget struktureret, har fokus på at optimere arbejdsgange, og skabe ensrettede processer via letanvendelige systemer, skabeloner og rutiner, så andre let kan videreføre de opgaver jeg har varetaget.